Hoppa till huvudinnehåll
AnnaMy Novotny, Oliver Pawlik och Elin Övergaard

Inspireras av förra årets STOCKmotionvinnare

Vi har pratat med tre av förra årets vinnare av STOCKmotion för att ta reda på vad som har hänt sen sist. Möt Anna My Novotny, Oliver Pawlik och Elin Övergaard!

Anna My Novotny vann Bästa klipp i kategorin Tungvikt för sin film Är jag svensk? 
Vad fick dig att börja göra dokumentärfilmer? 

- Innan jag fyllde 25 hade jag aldrig hållit i en filmkamera eller på allvar tänkt att jag skulle kunna göra film, även om jag hade lekt med tanken ibland. På höstterminen 2012 började jag på Ölands folkhögskolas dokumentärfilmslinje för att jag ville testa på något nytt och kände att jag inte riktigt trivdes med universitetslivet och att bo i storstan. Väl ute på ön, med obegränsad tillgång till kamerautrustning och fritt utrymme för kreativitet växte mitt intresse för att göra film. Jag förstod att genom kameran kan jag skildra historier, personer och samhällsstrukturer som jag finner viktiga och intressanta. Genom dokumentärfilm kan jag komma nära sammanhang jag annars inte skulle bli inbjuden till och få ta del av andra människors liv och verklighet. Efter året på Ölands folkhögskola var det inte klockrent att jag skulle fortsätta med dokumentärfilm, men eftersom jag var sysslolös hoppade jag direkt på en fortsättningskurs på distans och jag slukades totalt in i mitt nya projekt som då handlade om barn sexhandel och nätprostitution i Sverige. Jag hoppades och förstod att jag med film som verktyg hade möjlighet att aktivt påverka och förändra.

Har du något projekt på gång nu som du vill berätta om?
-
Romer har sedan århundraden levt under strukturell rasism och gör så än idag. Omvärlden tittar på och få tar ansvar för att utbilda och integrera romer i samhället. Det är en skam att unga mammor ska behöva lämna sina barn i Rumänien och tvingas tigga på Europas gator. Det är fruktansvärt att gamla människor ska behöva tvingas till Europa för att deras hemland är korrupt och inte erbjuder pension och socialt skyddsnät. Så här får det inte vara. Jag och min filmkollega Ylvaa Johansson vill nu ge en röst till en av alla dess unga romska mammor som tigger i Sverige för att försörja sina barn. Vi följer Izabela, 21 år från Rumänien. Vi har åkt med Izabela på den tre dagars långa bilfärden från Sverige till Rumänien och fått ta del av hennes liv hembyn Berbesti under två veckor. Vi söker nu rätt producent för att finansiera projektet.

Förra året vann du Filmcentrum priset på STOCKmotion för bästa film.  Har du något tips till unga eller oerfarna filmare som vill ansöka till STOCKmotion i år?
-
När jag ansökte med min film ”Är jag svensk?” så hade jag inga förhoppningar om att vinna någonting. Väl på plats på prisutdelningen, när jag fick höra mitt namn blev jag väldig chockad och otroligt glad.  Även om det viktigaste inte är att vinna priser så gav det mig självförtroende och jag har haft så mycket glädje av Filmcentrum priset. Jag har fått tillgång till en distributionsplattform som når ut till sammanhang där jag verkligen vill att mina filmer ska visas och skapa debatt. Jag vill uppmana alla filmare att skicka in sina filmer till STOCKmotion!

 

Oliver Pawlik vann Cinemagiker-priset tillsammans med Peshtiwar Botani, Kamil Loutfi och Tommy Ekman för deras film Att överge är att älska.
 
Berätta gärna vad som har hänt sedan STOCKmotion förra året?
-
Jag har fortsatt med pluggandet i postproduktion och hållit på med diverse filmprojekt. Jag klipper nu en film vi spelade in i mars och är i preproduction för en film vi ska spela in i augusti utifrån Cinemagiker-priset.

Vad/vem har inspirerat dig till att göra film?
-
Film blir ett utmärkt medium för dess samling av konstarter, jag gillar hur mycket man kan använda för att uttrycka och förverkliga känslor och idéer. Det är vad jag har upplevt sedan 6-7-årsåldern då jag började mitt filmskapande i Lego Studios och fascinationen och upptäckterna i vad man kan skapa har fortsatt driva mig. Filmskapare som Spielberg, Tarantino och Nolan är standard och det finns så många filmer från olika filmskapare som har inspirerat och lärt en genom åren.

Har du något tips till nya filmskapare som vill söka till STOCKmotion i år? 
-
Mitt tips till nya filmskapare är att skicka in sin film oavsett vad man själv tycker om verket. Du har ofta din egen vinklade syn på det du kämpat med från scratch, men publiken får skörda det du har sått. En film blir inte bra förrän någon får tycka det, vilket publiken kan när de får se den. Så skicka in det, det värsta som kan hända är att inget händer.
 

Elin Övergaard tog hem priset för Bästa film i kategorin Mellanvikt med sin kortfilm Gryning. Efter det tog hon hem samma pris på Novemberfestivalen.

Du är 21 år och har redan många filmer utmärkelser i bagaget, bland annat vann du Bästa film i Mellanvikt på STOCKmotion…
- Jag brukar egentligen försöka undvika att prata om min ålder. Det kan skapa en sådan prestationsångest som är så onödig. På ett sätt är det ju egentligen ganska irrelevant. Samtidigt som det i allra högsta grad är relevant, du kan ju aldrig göra samma film om ett år som du gör nu på grund av nya perspektiv och så vidare. Men det där kan man ju diskutera i evigheter.

Vad är ditt tips till andra ungdomar som vill komma igång med filmskapandet?
- Jag vet inte om jag är någon att ge så mycket tips egentligen, men för mig har det varit bra att ge mig själv övningar. Jag tror att många begränsar sig själva, i synnerhet i början, för att man har ångest över att något ska bli typ ett mästerverk. Gör det bara, och gör det om igen! Lättare sagt än gjort kanske, eftersom vi ofta berättar om något väldigt angeläget för oss själva. Men många filmare berättar ju egentligen samma historia om och om igen. Inga konstigheter, när man tänker på det. Oavsett vad du har för syfte med det du gör är det väl bra att försöka hitta en situation som du tycker är intressant, och ringa in vad det är som du tycker är intressant med den. Jag återkommer dit hela tiden, även om jag är i slutskedet av någonting. Varför vill jag göra det här? Vad är det som är väsentligt här?

Vem eller vad har inspirerat dig till att hålla på med film?
- Jag har filmat så länge jag kan minnas, typ sedan jag var åtta år och tvingade mina kusiner spela in en film om människans relation till naturen med mig på vårt landställe. Jätteflummigt. Jag trodde länge att det var behind-the-scenes materialet från Harry Potter-filmerna som fick mig att sakna gemenskapen som teamet verkade ha där, att jag också ville känna en sådan stark grupptillhörighet när jag var liten. Men sedan har jag insett att den rörliga bilden varit konstant närvarande under hela min uppväxt, mina föräldrar filmade allt med vår gamla DV-kamera. Jag skrev alltid jättemycket och då blev den här DV-kameran ett naturligt medel för mig att gestalta, eller undersöka, det jag hade att berätta.

Berätta gärna om vad du har på gång nu!
- Just nu utvecklar jag en novellfilm. Arbetstiteln är Bra att du kom hem i tid och handlar om vuxna och ungdomars obotliga behov av bekräftelse. Hur ett barn kan formas av, och ta efter, detta behov, och om det ligger ett ansvar hos de vuxna där. Nästan alla roller är satta, och tanken är att vi nu ska ta itu med att utveckla manus tillsammans. Håll utkik framöver! Den kommer bli riktigt fet.

Glöm inte att skicka in din film senast den 20 maj, anmälan gör du på STOCKmotions hemsida.

Intervjuer: Lili Parsipour