Film Stockholm på Göteborg Film Festival

Publicerad: 2024-01-25

Syntolkning: Närbild på ung pojke med blodigt huvud som blir skjutsad på cykel av en annan ung pojke.
Ur Film Stockholms samproduktion Kevlarsjäl av Maria Eriksson-Hecht som medverkar både i Works In Progress och ett seminarium med hållbarhetstema under Nordic Film Market. Foto: Josua Enblom.

Nu börjar Göteborg Film Festival och Film Stockholm är representerat på flera ställen under festivalen, både med samproduktioner i filmprogrammet och under seminarie- och branschprogrammet. 

Tre av Film Stockholms samproducerade dokumentärfilmer får världspremiär på Göteborg Film Festival: Leaving Jesus, Barnen från Camp Ashraf och Om alla bara drar

I Sveriges största kortfilmstävling Startsladden tävlar samproduktionen Jag är elden av Patrik Eklund samt Isblink av Olga Krüssenberg, som producerats inom ramen för Film Stockholms talangprogram Nya röster STHLM. 

Under Filmforum Sverige medverkar regissörerna till Film Stockholms samproduktioner Paradiset brinner och Miraklet i Gullspång i ett samtal under rubriken ”Vem stöttar det djärva berättandet?”.

Film Stockholms samproduktion Kevlarsjäl av Maria Eriksson-Hecht presenteras i en work in progress-session under Nordic Film Market.

Film Stockholms filmkommissionär Daniel Chilla är med och arrangerar två seminarier på temat hållbarhet under Filmforum Sverige och Nordic Film Market, bland annat en spännande case study (ett samarbete mellan Film i Väst, Film Stockholm, Filmpool Nord, Film i Skåne och Film på Gotland) där budgeten för en färdig långfilm har räknats om utifrån premissen att den producerats hållbart. Resultatet: produktionen blev över en miljon kronor billigare! 

– Att ta fram ordentliga och faktabaserade underlag är grundläggande för att utveckla arbetet med att producera mer och mer hållbart. En oväntad bonus var ju att man till och med kan spara pengar på att arbeta mer hållbart, säger Daniel Chilla.

Göteborg Film Festival pågår 26 januari-4 februari 2024.

I filmprogrammet under Göteborg Film Festival:

Leaving Jesus

Sektion: Nordic Documentary Competition
Regissör: Ellen Fiske
Producenter: Michael Krotkiewski, David Herdies
Människor avsäger sig sin tro och lämnar sin kristna gemenskap i internationellt prisbelönade regissören Ellen Fiskes nya dokumentär. Film Stockholm är samproducent.
https://program.goteborgfilmfestival.se/program/leaving-jesus 

Barnen från Camp Ashraf

Sektion: Nordic Light
Regissör: Sara Moein
Producent: Linda Mutawi
När de var barn togs de från sina föräldrar och skickades till Sverige i syfte att en dag återvända som krigare och störta det nuvarande styret i Iran. Film Stockholm är samproducent.
https://program.goteborgfilmfestival.se/program/children-of-camp-ashraf 

Om alla bara drar

Sektion: Nordic Light
Regissörer: Nazira Abzalova, Karin Wegsjö
Producenter: Karin Wegsjö, Dylan Williams
Nya frågeställningar och vidgade perspektiv i en film som landar mitt bland de senaste årens mest brännande politiska frågor. Film Stockholm är samproducent.
https://program.goteborgfilmfestival.se/program/if-everyone-just-leaves 

Jag är elden

Sektion: Swedish Shorts Competition – Startsladden
Regissör: Patrik Eklund
Producenter: Jimm Garbis, Patrik Eklund
Den 53-årige karatemästaren Kaj har peakat för längesen och känner sig passé i både dojon och kontorslandskapet. Patrik Eklund är tillbaka i Startsladden med actionpackad arbetsplatskomedi om en nostalgiker som behöver tända elden i sitt liv. Film Stockholm är samproducent.
https://program.goteborgfilmfestival.se/program/i-am-the-fire 

Isblink

Sektion: Swedish Shorts Competition – Startsladden
Regissör: Olga Krüssenberg
Producenter: Mario Adamson, Paulina Knobloch
På Svalbard har isarna försvunnit. Arktis har med den tinande permafrosten fått en doft och regn och laviner hotar lokalbefolkningen under de varma vintrarna. Till hisnande vackra bilder och ett suggestivt ljudlandskap hörs invånarnas tankar om en plats i radikal förändring.
Isblink har producerats inom ramen för talangprogrammet Nya röster STHLM, som drivs av Film Stockholm och delfinansieras av Svenska Filminstitutets satsning Talent to Watch.
https://program.goteborgfilmfestival.se/program/isblink 

Vita Elefanter

Sektion: Swedish Shorts
Regissör: Jo Widerberg
Producenter: Kim Ekberg, Jo Widerberg
Ett ungt par, Nora och Anton, sitter utanför en krog. Nora har blivit gravid och tillsammans pratar de om vad som ska hända härnäst. I en intimt laddad scen, befriad från vidlyftiga gester, ställs de stora frågorna. Film Stockholm är samproducent. 
https://program.goteborgfilmfestival.se/program/white-elephants 

Munbloss

Sektion: Swedish Shorts
Regissör: Willy Fermelin
Producent: Daniel Sandberg
I skarven mellan barndom och tonår hänger ett tjejgäng på lekplatsen. De röker, koordinerar TikTok dans och delar på en karta med röda piller. Med stor autenticitet och skickligt fångad gruppdynamik skildras hur en ny fas tar sin början i fjortonåriga Wilmas liv.
Munbloss har producerats inom ramarna för talangprogrammet Nya röster STHLM, som drivs av Film Stockholm och delfinansieras av Svenska Filminstitutets satsning Talent to Watch.
https://program.goteborgfilmfestival.se/program/sweet-tooth 

I branschprogrammet under Göteborg Film Festival:

Vem stöttar det djärva berättandet?

Filmforum Sverige
Lördag 27 januari, 13.00–13.45

I tider där det ropas på snabba lösningar för att motverka det svenska “droppet” på biograferna är det viktigare än någonsin att tala om kreativitet, djärvhet och tillit till dem som skapar filmerna.
Paradiset Brinner och Miraklet i Gullspång (båda samproducerade av Film Stockholm) fick pris för bästa film och bästa dokumentär på Guldbaggegalan. Här samtalar regissörerna om de val som behöver göras, den attityd som krävs och de kreativa samarbeten som möjliggör ”det djärva berättandet”. Samtalet tar avstamp i Sveriges Filmregissörers Regibok som presenterades på Filmforum Sverige 2023.
Medverkande: Mika Gustafson och Maria Fredriksson
Moderator: Karin Wegsjö, Sveriges Filmregissörer Scen & Film
I samarbete med: Sveriges Filmregissörer Scen & Film
https://goteborgfilmfestival.se/filmforum-sverige/

Rena vinsten med hållbar film

Filmforum Sverige
Söndag 28 januari, 11.00-11.20

Vad händer om man räknar om budgeten för en genomförd långfilm med exakt samma poster, men istället utifrån kostnaderna som uppstått om man hade arbetat hållbart? Det har linjeproducenten Tess Tammer och hållbarhetsombudet Maikol Petersen gjort. Resultatet: Det blir över en miljon kronor billigare!
Moderator: Susanne Ottosson, Film i Väst.
I samarbete med: Film i Väst, Film Stockholm, Filmpool Nord, Film i Skåne och Film på Gotland.

– Att ta fram ordentliga och faktabaserade underlag är grundläggande för att utveckla arbetet med att producera mer och mer hållbart. Det är även viktigt att vi samarbetar nationellt för en mer hållbar filmbransch. Vi hoppas att detta underlag kan vara ett sätt att utveckla filmbranschen. En oväntad bonus var ju att man till och med kan spara pengar på att arbeta mer hållbart, säger Daniel Chilla, filmkommissionär på Film Stockholm.
https://goteborgfilmfestival.se/filmforum-sverige/ 

Discovery: Arvet

Nordic Film Market: Discovery
1 februari, 09.30.

Regissör och manusförfattare: Bahar Pars
Producenter: René Ezra och Anne-Louise Lucas
Arvet
follows Kim as she fights the ramifications of her father’s gambling addiction from her teenage years in a rough Stockholm suburb to success at the Royal Theater in adulthood. But at the peak of her life, everything is on the verge of collapse. Can she break free from the past or will she perish in it? An intense drama about generational trauma and the complex love for an addicted father. (Synopsis ur programmet till Nordic Film Market.)
Film Stockholm har bidragit till Arvet med en utvecklingsinsats.
https://goteborgfilmfestival.se/en/film/arvet/

Pioneering Nordic Sustainability

Nordic Film Market
1 februari, 11.15-12.15

Paranoia emerges as Denmark’s first green-certified feature, while Kevlar Soul showcases the Swedish toolbox application ’Sustainable Film.’ The panel, featuring Anne Ahn Lund (Sustainability Coordinator, Paranoia), Julie Rix Bomholt (Producer, Paranoia), and Ronny Fritsche (Producer, Kevlar Soul, and sustainability consultant), will reflect on and share the realities of implementing sustainable practices. The session is moderated by Wendy Mitchell and created in partnership with the Nordic Film Commissions.

– Hållbarhet är en lokal, nationell och internationell fråga. Norden är en av de hållbaraste regionerna i världen. Film Stockholm är en del av det nordiska samarbetet inom Nordic Film Commissions. Det ger oss möjlighet att lära av varandra och tillsammans utvecklas. Utvecklas regionalt och utveckla den nordiska regionen och filmbranschen till att bli mer och mer hållbar. I detta arbete är konkreta exempel viktiga. Som inspiration och för att utvecklas. Därför är vi stolta att kunna vara med och presentera detta seminarium i detta sammanhang, säger Daniel Chilla, filmkommissionär på Film Stockholm.
https://goteborgfilmfestival.se/en/nordic-film-market/nfm-case-studies/ 

Talent to Watch: Min bästa väns bebis/My Best Friend’s Baby

Nordic Film Market
1 februari, 15.15

Fyra långfilmer som fått produktionsstöd av Svenska Filminstitutets talangsatsning Talent to Watch presenteras under Nordic Film Market. Bland projekten finns Min bästa väns bebis/My Best Friend’s Baby, som deltagit i Film Stockholms talangprogram för debuterande långfilmsregissörer Film Stockholm Debut.

Min bästa väns bebis/My Best Friend’s Baby
Regissör och manusförfattare: Sophie Vuković
Producenter: Eliza Jones och Markus Waltå (Grand Slam)
https://goteborgfilmfestival.se/en/talent-to-watch/

Work in progress: Kevlarsjäl/Kevlar Soul (samproducerad av Film Stockholm)

Nordic Film Market: Works In Progress
2 februari, 11.00-12.30

Regissör: Maria Eriksson-Hecht
Manus: Pelle Rådström
Producenter: Ronny Fritsche och Lizette Jonjic
Let down by the adult world, teenage brothers Alex and Robin have been left to fend for themselves. Their protective symbiosis has forged a strong bond that’s made Robin completely reliant on the older Alex. That is, until Alex falls in love. Feeling abandoned by Alex, Robin is sent into freefall. Alex blames himself for naively letting his first love distract him from his responsibilities towards his younger brother, and pours all his effort into saving Robin—who may not want to be saved. (Synopsis ur programmet till Nordic Film Market.)
https://goteborgfilmfestival.se/en/film/kevlar-soul/