Daddy’s Girl vann stora priset på STOCKmotion filmfestival – här är alla vinnare

Publicerad: 2020-10-18

Ur Daddy's Girl av Julia Lindström, vinnare av STOCKmotions stora pris 2020. Foto: Torbjørn Sundal Holen.
Ur Daddy's Girl av Julia Lindström, vinnare av STOCKmotions stora pris 2020. Foto: Torbjørn Sundal Holen.

2020 års upplaga av STOCKmotion filmfestival blev speciell – aldrig tidigare har vi arrangerat en helt digital festival. Men som vanligt kan vi se tillbaka på fyra dagar av kortfilm i världsklass och intressanta seminarier. STOCKmotions stora pris delades ut till Daddy’s Girl av Julia Lindström.

Daddy’s Girl handlar om fjortonåriga Lo som har en enkel och skämtsam relation till sin pappa Rune. Medan hon nyfiket upptäcker sin sexualitet har Rune fullt upp på bondgården, men en dag gör han en upptäckt som totalt förändrar deras relation.

Juryns motivering:
Med sinne för detaljer plockar den här filmskaparen fram hos oss egna sköra minnesbilder. I den här filmen görs den allmänmänskliga ungdomstiden till rika, levande bilder av en komplex relation som ställs på sin spets av en händelse som inte borde vara smutsig. Med nyanserade karaktärer vi ömmar för blir den rubbade balansen ännu mer sårbar.

STOCKmotion är en kortfilmsfestival som låter Stockholmsbaserade filmskapare i alla åldrar bidra i olika ålderskategorier – från 6 års ålder till vuxna professionella filmare. Årets festival har på grund av coronapandemin hållits digitalt på www.STOCKmotion.se.

212 filmer skickades in till årets festival i kategorierna Mellanvikt, Tungvikt och 27+. Av dessa antogs 55 filmer som visades på festivalen.

Här är alla vinnarna på STOCKmotion filmfestival 2020:

STOCKMOTIONS STORA PRIS

Här tävlar vinnarna av kategorierna 27+, Tungvikt, Mellanvikt och Dokhopp.

Bästa film: Daddy’s Girl.
Regi: Julia Lindström.
Juryns motivering: Med sinne för detaljer plockar den här filmskaparen fram hos oss egna sköra minnesbilder. I den här filmen görs den allmänmänskliga ungdomstiden till rika, levande bilder av en komplex relation som ställs på sin spets av en händelse som inte borde vara smutsig. Med nyanserade karaktärer vi ömmar för blir den rubbade balansen ännu mer sårbar.

27+

Bästa film: The Drowning Goat.
Regi: Sebastian Johansson Micci.
Juryns motivering: En film som lyckas intressera och engagera mer och mer ju längre tiden går. En filmskapare som vågar skildra ett tillstånd, och gör det med en öm komplexitet som får oss på spänn. En film där konflikten snarare ligger i dubbelheten av detta tillstånd. Allt är både fint och svårt, och det stora dramat utspelar sig snarare i en fråga: Kommer det någonsin att kunna förändras?

TUNGVIKT (20-26 år)

Bästa film: Penumbra.
Regi: Wilma Harju.
Juryns motivering: En kroppslig upplevelse som drar oss in vare sig vi vill det eller ej, för det är inte ofta vi vill vara i de mörka rummen med våra smältande kroppar och vår stigande ångest. Rytmen och ljudet för oss in i ett limbo som håller sig kvar långt efter att denna hypnotiserande film är slut..

MELLANVIKT (16-19 år)

Bästa film: The Thousand Steps.
Regi: Lova Nygren, Lovisa Miljeteig Lundqvist, Elvis Samuelsson, Allison Wirén, Elliot Elmblad, Filippa Vargas Alvhammar.
Juryns motivering: Filmskaparna vågar vara kvar och hitta ett djup i enkelheten. En existentiell film som ger oss möjligheten att meditativt tänka på vår resa ifrån livet, utan att påtvinga ett svar; och allt utifrån en katts perspektiv.

DOKHOPP

Bästa film: Döden är en grisdrake.
Regi: Karolina Elfström Berg.
Juryns motivering: Det känns speciellt att ha blivit inbjuden in i detta hus, fyllt av både ljusa och mörka minnen. Vad vill man bevara eller glömma? Vi berördes av ärligheten och berättar sättet, och det nakna i när personen bakom kameran växer till en allt mer betydande roll. Denna film får oss att skratta mitt i sorgen, att gråta mitt i glädjen. Vi ser fram emot att se Karolinas kommande filmer.

ÅRETS KVINNLIGA FILMARBETARE

Vinnare: Maja Karlström för Street Dancers.
Juryns motivering: Filmen är nyanserad och skildra två helt olika perspektiv med oerhörd närvaro. Vi gillade verkligen helheten, allt från storytelling, foto, klippning till ljudanläggningen. Filmen är ett välarbetat hantverk. Den lämnar inget åt slumpen!

ÅRETS KVINNLIGA KOMPOSITÖR TILL ORIGINALMUSIK

Vinnare: Minna Bolin för Man måste vara som ett berg och Du gamla, Du fria.
Juryns motivering: Musiken i de båda filmerna är vacker utan att ta över. Den puttar publiken ännu lite djupare in i berättelsen och är välkomponerat till bilden. Den ger filmerna en stämning som driver och förhöjer, ett välarbetat hantverk! Kompositörens spännande användning av instrument, som är hårt och oerhört mjukt på samma gång, gör att vi verkligen vill höra mer!

FILMCENTRUM-PRISET

Vinnare: Jag, Julia av Arvin Kananian.
Juryns motivering: FilmCentrums distributionspris går till en film som börjar flyktigt, men därigenom smart uppenbarar en allvarstyngd och svår historia. I de ljusa bilderna finns ett mörker som vi önskar att ingen behövde känna igen sig. Vi vill gärna arbeta med och se till att JAG JULIA av Arvin Kananian når publik i skolan och skapar avlastning, samtal och mod hos både unga och vuxna i deras närhet.

LÄTTVIKT

Lättvikt 1: 6-12 år. Lättvikt 2: 13-15 år.

Bästa film, Lättvikt 1: De två gestalterna.
Filmskapare: Nathalie Holm, Isabel Olsson, Hedda Fochsen, Leja Gustafsson Möller, Saga Lija, Nova Gröning Levin, Maja Frenne, Lalita Blomqvist, Isabella Cuva Prado.

Hedersomnämnande, Lättvikt 1: Hej.
Filmskapare: Oliver Ahlstrand, Carl Bergh Ängeby, Eskil Kristoffersen.

Bästa film, Lättvikt 2: Firmament.
Filmskapare: Elis Lindsten, Hugo Söderberg.

Hedersomnämnande, Lättvikt 2: My Way.
Filmskapare: Anna Maria Purgina, Sofia Tashkova, Adelya Alimbaeva, Regina Shepetya.

BÄSTA LJUD

Mellanvikt: Jacky Coh för Rebuild.
Tungvikt: Wilma Harju för Penumbra.
27+: Hans Appelqvist för En film och Något att minnas.

BÄSTA KLIPP

Mellanvikt: Elvis Samuelsson, Lova Nygren, Filippa Vargas Alvhammar, Elliot Elmblad, Allison Wirén, Lovisa Miljeteig Lundqvist för Repris.
Tungvikt: Maja Karlström för Street Dancers.
27+: Julia Lindström för Daddy’s Girl.

BÄSTA MANUS

Mellanvikt: Lova Nygren, Lovisa Miljeteig Lundqvist, Elvis Samuelsson, Allison Wirén, Elliot Elmblad, Filippa Vargas Alvhammar för The Thousand Steps.
Tungvikt: Fanny Rosell för Huset.
27 +: Sebastian Johansson Micci för The Drowning Goat.

BÄSTA ORIGINALMUSIK

Mellanvikt: Jacky Coh för Rebuild.
Tungvikt: Adam Bejstam och Lina Westbergh för Huset.
27 +: Hans Appelqvist för En film och Något att minnas.

BÄSTA SKÅDESPELARE

Mellanvikt: Charleen Grots som Alice i Pigtittaren.
Tungvikt: Miriam Ingrid som Bobbo i Utflykt.
27+: Louise Tofte Røiri som Lo i Daddy’s Girl.

BÄSTA FOTO

Mellanvikt: Hugo Lindström för Transparent.
Tungvikt: Maja Karlström för Street Dancers.
27 +: Torbjørn Sundal Holen Daddy’s Girl.

Om STOCKmotion filmfestival

Film Stockholm/Filmbasen arrangerade STOCKmotion första gången 2014, en filmfestival där filmskapare i alla åldrar ges plats på vita duken. Vår vision är att festivalen ska skapa en lustfylld rörelse kring den rörliga bilden och beröra både djupt och brett.

Vi låter kortfilmen stå i fokus då den väger allt tyngre i takt med att medielandskapet förändras samt att ny och billigare teknik har gjort det möjligt för fler filmskapare, från pensionärer till skolbarn, att uttrycka sig. Välkommen att överraskas av både nybörjare och mer professionella filmares fantastiska berättelser!

STOCKmotion är även Stockholms läns regionala uttagning till den nationella Novemberfestivalen.

Kontaktpersoner:

Rafael Franco, projektledare och filmprogramsansvarig STOCKmotion, 070-484 22 80, rafael.souza@sll.se.

Mikael Ström Jupiter, kommunikatör Film Stockholm/Filmbasen, 070-484 22 82, mikael.strom-jupiter@sll.se.

Joakim Blendulf, chef Film Stockholm/Filmbasen, 070-484 22 08, joakim.blendulf@sll.se.

Huvudpartner: Filmtech
Samarbetspartners: ABF Stockholm, Filmcentrum, Ljud & Bildmedia, Ljudbang, OFF, Stockholms konstnärliga högskola, Video Assist Sweden, WIFT