Animationsproduktion i Sverige
Publicerad: 2013-04-30
Svensk animationsproduktion stod i fokus under ett seminarium på Filmhuset den 17 april. Inledningsvis talade Linus Torell, långfilmskonsulent på SFI som berättade om hur stödet från SFI till barnfilm förändrats. Från och med i år har SFI inte längre en specifik barn-och ungdomskonsulent. Istället har nu långfilmskonsulenterna Linus Torell och Magdalena Jangård öronmärkta pengar till spelfilm för barn och unga och konsulent Suzanne Glansborg ansvarar för det internationella samproduktionsstödet för barn och ungdomsfilm. – Man har lagt ut ansvaret för barnfilm på alla konsulenter, så nu har vi alla ett gemensamt ansvar , säger Linus. Linus avslutade med att säga att han är positiv till förändringarna som han tror kan stärka barnfilmen och han ser fram emot kommande år med flera stora premiärer av svenska producerade animerade filmer för barn på bio. Media Desks Ulrika Nisell och Anders Wilhelmsson berättade kort om vilka stöd, marknadsplatser, festivaler och kurser som finns inom Animationsområdet i EU idag, kolla in: http://www.mediadesk.se/ och de uppmanade alla att kontakta dem om man behöver hjälp med ansökningar eller har frågor. Första producenten ut var Petter Lindblad som är producent på Copenhagen Bombay i Stockholm. Han berättade om deras nästa stora animerade barnfilm BEYOND BEYOND som går upp på bio under 2014. Det är historien om kaninen Johan som beger sig ut på äventyr för att hitta sin försvunna mamma. Teamet sitter i Stockholm och Köpenhamn och de vill arbeta så mycket som möjligt med att bevara produktionen i de båda länderna. Petter tror att det finns mycket att tjäna på långs sikt om man satsar på att använda sig av och utveckla den kompetens som finns här istället för att gå utomlands. På Copenhagen Bombay arbetar de med relativt små team och mindre budgetar än många andra bolag som arbetar med animerad spelfilm. Filmen BEYOND BEYOND har exempelvis en tredjedel av budgeten av vad andra bolag i Europa har som gör liknande filmer. – Det är inte pengarna som är det viktigaste utan hitta bra kompromisser, lösningar, så att inte berättelsen ändras , säger Petter. Lars Blomgren, producent på Filmlance presenterade sedan filmen om Emil & Ida som ska gå upp på bio 25 december 2013. Filmen är baserad på tre av Emilböckerna och kregisseras av Per Åhlin. Det största problemet var att få förtroende från Astrid Lindgrens familj att få göra filmen och det blev en lång process men när Per Åhlin kom med i projektet blev de övertygade. Efter LABAN- filmerna och LILLA ANNA har de lärt sig att det är viktigt för dem att arbeta med så mycket samma team som möjligt för att utvecklas tillsammans, få kontinuitet och enkelt kunna kommunicera. Nya plattformar har medfört att de gamla distributionsordningen är bruten och man finner nya vägar. Idag är det vanligt att börja en lansering för en barnfilm med tv och webbavsnitt innan filmen går upp på bio. Filmerna om spöket Laban är exempel på hur man tänkte annorlunda i lansering och det blev både separata tv-avsnitt, kortfilmer och sedan sammansatt till en långfilm. Uzi Geffenblad från Zigzag Animation och Mikael Lindbom från Dockhus Animation pratade om dockanimerade PRICK OCH FLÄCK. De arbetar med ett litet team, har inte mycket pengar och produktionerna ta lång tid men Uzi Geffenblad skulle inte vilja arbeta med fler människor. De visade hur de arbetar med sociala medier och de lyfte fram deras sida på facebook där man kan följa produktionen med bilder, klipp och tankar. De tycker det är ett användbart verktyg för att ha kontakt med både fans och publik. Då de arbetar med dockor och bygger upp världar i studion, tror de båda att det skulle vara väldigt svårt att arbeta med människor i andra länder och lägga ut produktion. – Det handlar ofta om detaljer och att prova sig fram med rekvisita och dockor och då måste man vara på plats , säger Uzi. Sist ut var BAMSE & TJUVSTADEN som presenterades av regissören Christian Ryltenius från Sluggerfilm och producenten Jon Nohrstedt från Tre Vänner. Det ska bli en 60 min långfilm och tio avsnitt för tv och webb. Det är den första långfilmen om Bamse och manusförfattarna ville ta tillbaka den gamla Bamse som de själva växte upp med och hade tecknaren Rune Andréassons originalbilder som förebild. Det svåraste var att få fram den rätta känslan i natur och scenerier och de har haft över hundra karaktärer att arbeta med och 370 attribut, vilket har varit några för många, säger Christian Ryltenius och skrattar. Filmen animeras i Taiwan men de ser inga svårigheter med att de lagt ut produktion. – Vi kommunicerar bra och de arbetar när vi sover och vi när de så vi arbetar i pass , säger Christian. De arbetar även med omvänd lansering och först kommer tv-serien på tv och webb och 4 månader senare kommer filmen att gå upp på bio. BAMSE & TJUVSTADEN har lärt dem att det är viktigt att skapa koncept och hitta sina mål tidigt, så att man vet vart man ska. Dagen avslutades med att Petter Lindblad uppmanade oss alla att nätverka mer och byta kontakter och kanske ses vi nästa år då förhoppningen är att seminariet ska bli återkommande. Text: Christina Melander