Festivalblogg: Filmbasen på GIFF

Publicerad: 2012-02-13

30 januari, kl. 12.20 Igår kväll var vi på Startsladdengalan och höll tummarna för BAGGY av Anders Hazelius och ASTRID av Fijona Jonuzi. Båda är producerade med stöd av Film Stockholm/Filmbasen. Stämningen var på topp och Tomas Roger hälsade alla välkomna, i vanlig ordning iklädd smoking, innan filmerna visades på fina biografen Roy. Nytt för i år var att den efterföljande galan hölls på Lorensbergsteatern. God mat, fina kläder, och en spänd förväntan i luften fram tills prisutdelningen vid halv nio. Startsladden, som innefattar kontanter och teknik för mer än 800 000 kr till ett kommande filmprojekt, gick till DANCE MUSIC NOW av Johan Jonasson. En otroligt rolig och väldigt speciell kortfilm som utspelar sig i en musikstudio. Kanske en välförtjänt vinnare i det jämna startfältet? Läs mer om filmen här. Festivalen fortsätter men för mig och Karin var gårdagen sista dagen. Vi sitter just nu på tåget till Stockholm, lagom trötta efter en kreativt inspirerande helg! Årets festival inleddes på ett fantastiskt sätt med invigningsfilmen AVALON av Axel Petersén (tidigare deltagare i Film Stockholms talangprogram). En film som alla borde se där Johannes Brost gör comeback i bästa Mickey Rourke-klass! Under dagarna som gått har vi har hunnit besöka nyttiga seminarier om filmpolitik och det nya filmavtalet, sett årets novellfilmer, en rad fina kortfilmer och själva deltagit i kortfilmsmässan. Fullt schema med andra ord! Fyllda av spännande intryck lämnar vi därmed Göteborg, men festivalen pågår ända fram till nästa helg. Så har du vägarna förbi västsverige, stanna till och se på film! Mycket av det som visas under veckan går aldrig upp på vanlig bio, så festivalen är helt enkelt enda chansen att se många av de fantastiska filmerna på stor duk. /Robert 29 januari, kl. 14.15 Det korta berättandet är titeln på ett samtal mellan Fijona Jonuzi, Johan Jonasson och Jonas Eskilsson om den kreativa processen med att göra kortfilm. Stolarna räcker inte till alla som kommit för att lyssna. Dramturgi kan vara både vän och fiende när man utvecklar en kortfilm, tycker Johan. Det är lätt att bli för nördig, försöka vässa för mycket. Fijona beskriver det mer som att hitta ett temperament eller en rytm men skriver tydliga manus för sina kortfilmer. /karin 29 januari, kl. 12.15 Att man vet vad man vill berätta och att det finns ett hjärta…så sammanfattar Andra Lasmanis, SFI:s kortfilmskonsulent vad det är hon letar efter. Förutom Andra och vår egen Jocke från Filmbasen sitter också Sofie Björklund från Film i väst, Joakim Strand från Film i Skåne, Anna Harding från Svensk kortfilm c/o Folkets bio, Helena Ingelsten från SVT och Sirel Peensaar från Filmpool Nord på scen för ett samtal på temat KORTFILM. Det skiljer sig lite åt hur de olika regionerna jobbar med kortfilm. Film i väst går till exempel in som samproducenter vilket också gör att de äger en del av filmen. Cirka 100 personer sitter i publiken här på Lagerhuset och alla medverkande på scen har också bord med infomaterial, dvd-samlingar mm. Joakim berättade om Filmbasens planer på att integrera en crowdfunding funktion på filmbasen.se! Anna Harding nämnde samarbetet som hon har tillsammans med vår kollega Anita Hjelm – ett pilotprojekt som går ut på att visa kortfilm i väntrum på sjukhus. Det kommer vi berätta mer om i vår. Kortfilmen har bra status, säger Andra Lasmanis, men kortfilmen måste ut! Andra har varit med och startat de gratis lunchbiovisningarna på Filmhuset. ”Det är jävligt svårt att göra en riktigt bra kortfilm”. Joakim berättade om det höga trycket på Videoverkets visningar som ett tecken på att kortfilmen har en publik, syns och tar plats i Stockholm. /Karin29 januari, kl. 10.15 Nu lyssnar vi på debatten om nya filmavtalet på Lagerhuset, med Tomas Eskilsson, vd Film i Väst, Gunnar Bergdahl, kulturchef Helsingborgs Dagblad, Anna Serner, vd Svenska Filminstitutet, Katrina Mathsson, verksamhetsledare Folkets Bio, Kasper Collin, ordförande Oberoende Filmares Förbund och Cecilia Magnusson, Kulturutskottet Moderata riksdagsgruppen. Tomas Eskilsson framhöjer de gemensamma målen, och strävan mot jämnställdhet och mångfald. Anna Serner lyfter upp de nya pengar som kommit för bla annat dokumentärfilm som positiva faktorer. Gunnar Bergdahl är starkt kritiskt och menar att politikerna har släppt ansvaret för svensk film, att det saknas vilja och vision. Kasper Collin frågar: var är Lena Adelsohn- Liljeroth nu när vi pratar om filmpolitik? /Robert 28 januari, kl. 23.30 Efter förmiddagens seminarier begav vi oss till Bergakungen (som för övrigt kanske har Sveriges mäktigaste biosalonger) för att se årets Novellfilmsmarathon. Varje år på festivalen har de sex (tidigare åtta) novellfilmer som valts ut till satsningen premiär. Efter visningen delas pris ut till bästa film och kommande års projekt avslöjas. Årets vinnare blev SOM EN ZORRO av Linda-Maria Birbeck. Ett hedersomnämnande gick till Filmbasenfilmaren Lisa James-Larssons LIV LUST & LÄNGTAN. Fina filmer, men lite synd att den fantastiska och viktiga filmen DUBLIN i regi av David Aronowitsch inte fick mer uppmärksamhet tycker vi. Filmen är en iskall blick in i en asylsökandes vardag men också ett nära porträtt av ensam ung man. Filmbasenfilmaren Sharmarke Binyosuf har dessutom varit medmanusförfattare. De nya filmerna då? Jorå, sex spännande projekt har valts ut. Extra kul tycker vi det är att PRAKTIKANTEN av Fijona Jonuzi är ett av projekten. Fijona har tidigare deltagit i Filmbasens talangprogram och har också premiär med filmen ASTRID, som är producerad med stöd av Film Stockholm/Filmbasen och nominerad till Startsladden, under festivalen. Grattis säger vi! Här kan du läsa vilka de övriga bidragen är. Imorrn blir det kortfilmsmässan! Då kommer Film Stockholms kort- och dokumentärfilmskonsulent Joakim Blendulf och flera andra regionala konsulenter prata kortfilm på Lagerhuset mellan kl. 12-14. Kom och ställ frågor! Senare under eftermiddagen är det dags för visning av de nominerade filmerna till Startsladden, festivalens stora kortfilmspris. Förutom ASTRID är BAGGY av Anders Hazelius ett av de åtta bidragen. Vi laddar redan för visningarna och ser fram emot den efterföljande galan! /Robert 28 januari, kl. 12.45 Vad vill Anna Serner med filmen? SFI:s vd har bakgrund som jurist och i tidningsbranschen men har också gått Stockholms filmskola. Det nya filmavtalet som slöts i onsdags efter utdragna förhandlingar är självklart en fråga många funderar kring. ”Sverige ska vara en ledande filmnation i Europa” står det i det nya avtalet. ”Jag tycker film främst är kultur, inte näringspolitik” säger Anna Serner. Heja, det tycker vi också! Anna kommenterade de filmer hon sett den senaste tiden och konstaterade att det är svårt att hitta ens en som har flera intressanta kvinnliga roller, de flesta kommer inte längre än en. SFI har sammanställt siffror för könsfördelningen hos regissörer, producenter och manusförfattare sedan 2005 och representationen av kvinnor i dessa tre positioner stiger, om än långsamt. Det är också tydligt att filmer som producerats med stöd av SFI har avsevärt högre representation kvinnor än filmer som helt styrts av marknaden. En annan stor skillnad på nya filmavtalet är att filmer inte behöver ha biopremiär för att få SFI-stöd, ”distributionsflexibilitet” är det finare ordet som sammanfattar detta. Barn- och ungdomsfilm får öronmärkta produktionspengar, något som faktiskt kan göra skillnad för er filmare som gör filmer för en ung publik. Glöm inte att ni kan söka stöd hos konsulenten för ungdomsfilm, som heter Linus Thorell. /Karin 28 januari, kl. 11.00 Seminarium om SFI:s satsningar på kvinnliga filmare. Kul att det är helt fullt trots att det är den första programpunkten efter en sen kväll! Intressanta exempel från Norrköping: ”Eastwood girls” och Skåne, bland annat mentorsverksamhet. Det forskas på det här! Spännande. Annika Wik från filmvetenskapliga institutionen SU har intervjuat unga tjejer som vill eller har jobbat med spelfilm. Metoden har varit att ställa enkla, öppna frågor i samtalsform, bl a om filmskaparnas drömprojekt. Forskningen fokuserade på fyra områden: utbildning, fritid, tävlingar och branschen. Under dessa samtal har samtliga intervjuade belyst värdet av förebilder i branschen, ett annat urval i utbildningar där kvinnliga regissörer tar självklar plats både som föreläsare och som skapare av filmer man ser, avlönade mentorer som tror på att man kan bryta mönster och visar vägen. Studien visade också att många tjejer generellt väljer alternativa vägar in i branschen för att de utgått från att de inte skulle kunna bli ”klassisk regissör”, medan många killar redan sedan tidig ålder målmedvetet gått in för att bli regissörer. Annika Wik frågar om vi behöver nyansera bilden av regissören som auteur genom att ge fler exempel på olika typer av regissörsroller som fler kan identifiera sig med. Filmbasen lyftes fram som positivt exempel inom området ”fritid”, och beskrevs som en verksamhet som gör skillnad och stärker unga kvinnliga filmare. Jättekul att höra! De intervjuade hade också synpunkter på festivaltävlingars klassiska upplägg och efterlyste nya former där ”priset” består av att få konstruktiv kritik och feedback från en jury med branschrepresentanter, som en hjälp vidare… Möten värdesätts mer än andra priser. Intressant att ta med i diskussioner med länets festivaler Vårrullen och FilmgalaNorr samt med Novemberfestivalen. Sedan var det dags för Fanni Metelius att ta plats på scen för att dela sina erfarenheter från Filmbasens BOOT CAMP en tvåveckors workshop för tjejer mellan 16 och 25, finansierade med jämställdhetspengar från SFI (totalt sju miljoner som delats ut genom regionala resurscentra som Film Stockholm/Filmbasen), som genomfördes 2011. Fanni var en av de äldre deltagarna i gruppen och belyste problemet av det vida åldersspannet där man har helt olika förutsättningar om man är 16-17, bor hemma och gör sina första erfarenheter med film, jämfört med om man som Fanni är 25, har gått filmskola och är säker på att man vill jobba professionellt med film. Fanni fick frågan vad hon skulle vilja se för stöd framöver och hon sa att hon hellre ville se öronmärkta projektstöd och mentorsprogram, än workshops, samt en höjd åldersgräns till 30 år. Beata Mannheimer från Filmregion Stockholm Mälardalen tog micken och påminnde om mentorprogrammet för kvinnliga producenter, sista deadline att söka 1 februari. /Karin 27 januari, kl. 18.30 Fullsatt i vackra Drakens salong. Många kända ansikten och kära återseenden. Vi slogs av vilken varm och fin stämning det alltid är på öppningsfilmen på GIFF. Och vilken premiärbiograf Draken är! I år var det ett ovanligt långt intro med många tal, prisutdelning av Maj Zetterlingstipendiet (som delas ut av Konstnärsnämnden) – i år gick det till Erik Gandini som lovade sin familj som satt i publiken att en del av pengarna skulle gå till resor. Sen var det äntligen dags för AVALON av Axel Petersén, filmen vi alla sett fram emot. Filmens ena producent, Erika Wasserman från Fasad, passade på att ge kulturministern som satt på en av de första raderna en känga för att hon lämnade premiären av Man tänker sitt efter bara 15 min, ”vi får se hur länge hon sitter kvar denna gång”. AVALON var precis så modig och egensinnig som vi hoppats och vi rekommenderar er alla att se denna spännande debut. Kvällen fortsatte sedan med samtal och mingel i flera timmar och avslutades på hotel RIvertons skybar som är den självklara mötesplatsen framåt småtimmarna. /Karin 27 januari, kl. 13.30 – Vi – Joakim, Karin och Robert, befinner oss på tåget mellan Stockholm och Göteborg. En stor del av passagerarna är liksom vi på väg till GIFF, vi har hittills spottat kulturministern, Filmcentrum, Folkets bio, SFI, Cinemafrica och en massa filmare förstås! Vi kommer fram vid tre och kommer då pyssla lite med ackreditering, incheckning mm för att sedan piffa för premiärvisningen av AVALON! /Robert & Karin