FÖRVARETS work in progress succé
Publicerad: 2012-11-13
På M:Dox i helgen var dokumentärprojektet FÖRVARET ett av tre projekt som Cecilia Lidin, dokumentärfilmskonsulent på SFI, valt att bjuda in för att visa work in progress. Regissörerna Anna Persson och Shaon Chakraborty och producent Anna Weitz var på plats. De deltog i M:Dox även 2011, då som ett av projekten som pitchade för SVT. Nu har de fått utvecklingsstöd både av SVT och SFI. Deras klipp från förvaret i Flen, där asylsökande hålls förvarstagna innan avvisning, gjorde starkt intryck på publiken. Bakom varje filmad ruta ligger ett mödosamt arbete.-Förtroende är en färskvara därinne. Varje dag måste vi jobba på att såväl de förvarstagna och personalen ska lita på oss, berättar Shaon. Det har varit nödvändigt att vara två och ofta har vi agerat som en kropp, som kunnat vara på två ställen samtidigt. Den ena med personalen, och den andra med de förvarstagna, för att ingen ska uppleva att vi tar någons parti.-Långt innan vi fick tillåtelse att filma brevväxlade jag med Migrationsverket, berättar Anna Persson, som redan i sin avgångsfilm från STDH: HANDLÄGGAREN, undersökte det svenska asylsystemet komplexa inre.-Vi var på plats i flera månader utan att filma, arbetade med stillbildsdokumentation och byggde förtroende. Men när förtroendet väl uppstått var det viktigt att kunna börja filma snabbt, eftersom man inte vet hur länge folk är kvar i förvar.-Vår process är ett tydligt exempel på att man inte alltid kan följa den traditionella ordningen med pitch, finansiering, vänta in pengar och så vidare. Jag är jätteglad att vi kunde få gehör för det hos SVT och SFI, fyller producenten Anna Weitz i.Teamet, som också består av fotografen Erik Vallsten, bodde i Flen i flera månader och var på plats i princip dygnet runt. Så har de också fått mycket starka situationer som de kan bygga berättelsen kring. Publiken, som bestod av många erfarna dokumentärfilmare och producenter, uttryckte sin respekt för teamets metod. -Jag är stolt över att vara i samma bransch som er, sa Malmöbaserade Fredrik Gertten (mannen bakom BANANAS och BIG BOYS GONE BANANAS), hur länge måste man vänta innan man får se filmen?-Vi deltar i workshopen Twelve for the future och pitchar i Helsingfors januari 2013. Vi gissar att det sedan återstår ungefär ett år innan filmen är färdig, avslutar Anna Weitz. Foto: Joakim Strand, Film i Skåne