Intryck från Bergmanveckan
Publicerad: 2013-07-08
Årets Fårövistelse efterlämnade en rad minnen att bära med sig. Anne-Marie Söhrman Fermelin, Christina Melander och Karin Ekberg var på plats, tillsammans med alla deltagare i Swedish Talent, som vi organiserar tillsammans med bland andra Film i Skåne, Boost Hbg och Film på Gotland. Från Stockholm deltog Anna Nolskog, Christian Rossipal och Lovisa Sirén.En av veckans höjdpunkter ett exklusivt möte med regissören brittiska Sally Potter som delade med sig av knep för ”att skriva snabbare än tvivlets hastighet”. En annan minnesvärd punkt var när Andra Lasmanis, ansvarig för Filminstitutets satsning Moving Sweden, berättade om sin bakgrund inom svensk film – som filmarbetare och filmfotograf. Hon gav också en nyttig inblick i hur man tänker som konsulent och vad hon letar efter.
-En bra ansökan är en fröjd att läsa, en regivision behöver bara vara några meningar. Hitta ert eget språk att berätta det ni vill och ta med referens – men det behöver inte vara film utan kan vara från livet.
Andra tipsade också om att stryka framifrån, snarare än bakifrån.
-Många ansökningar börjar i mitten av texten, liksom många filmer. Hitta kärnan och visa er passion.Fårö var samtidigt också mötesplats för de sex deltagarna vårt talangprogram Pure Fiction som samlar sex lovande regissörer från Stockholm och Skåne. De fick intensiv manuscoaching av dramaturgen Zara Waldebäck, något som gav både projekt och regissörer en skjuts framåt.-Jag känner en stor lust att skriva vidare nu, gå in i scener, hitta en balans mellan att jobba intensivt en stund varje dag och sedan våga släppa, kommenterade Hanna Högstedt timmarna innan hemresa.-Det är jätteroligt att jobba på den här nivån där alla kommit så långt i tanken, oavsett var de är i processen, tyckte Zara Waldebäck, som annars arbetar på Broby grafiska manusutbildning.Metoden gruppen använt för att hitta berättelsernas kärna kallar Zara för scenanalys. Den bygger på att man tittar på varje scens syfte, uppbyggnad och placering. Zara peppade avslutningsvis regissörerna att våga arbeta igenom alla delar ordentligt själva ett tag framöver, innan de ber om mer feedback, för att verkligen få syn på vad de själva är ute efter.