Sophie Vuković: ”Film Stockholm Debut är lite som parterapi”
Publicerad: 2022-06-17
Film Stockholm Debut är ett utvecklingsprogram för långfilmsdebuterande regissörer och deras producenter. Nu tar vi emot ansökningar till nästa omgång och därför passar vi på att ta tempen några av deltagarna i den pågående omgången. Deadline för ansökan till Film Stockholm Debut 2 är den 24 augusti 2022.
Sophie Vuković håller på med manusutvecklingen för sitt projekt Min bästa väns bebis. Filmen ska spelas in i Kroatien och nu planeras hur projektet ska presenteras internationellt.
– Vi hade en hel dag som handlade om samarbeten och vi fick skriva manifest där vi tvingades formulera våra värderingar för oss själva och presentera för de andra. Det har betytt mycket och påverkat vår process, säger Sophie Vuković.
– Det är så bra fokus på processen här. Vi har samtal där vi tvingas formulera oss och utvärdera: är vi sanna mot processen, både konstnärligt och produktionsmässigt? Det är lätt att svischa förbi när man jobbar utanför den här typen av sammanhang.
– Man blir så stärkt som team. Vi är alla tre i varsin process (Sophie jobbar med producenterna Eliza Jones och Markus Waltå). Som regissör kan det vara lätt att glömma bort att mina producenter är i sin egen process där de försöker förstå vad som är rätt för det här projektet. Men de går ju igenom samma sak som jag, och det är fint att höra. Det är lite som parterapi där man kanske inte förstår vad den andra går igenom förrän det sägs via en psykolog.
Sophies tips inför ansökan till Film Stockholm Debut:
– Var öppen och ärlig med din process, för processen värderas här! Det är ett så bra sammanhang för att komma i närmare kontakt med sin idé och varför man vill göra den. Man får inte vara för rädd att vara såbar och ärlig i sin ansökan. Det handlar ju om talangutveckling och man behöver inte prestera på samma sätt som med andra ansökningar.
– Sedan är det viktigt att man har koll på sin idé innan man söker. Jag tror att det blir svårt att utnyttja det här sammanhanget om man inte har bestämt sig för vad man ska göra. Man måste inte vara klar – men man behöver en tydlig och stark känsla för filmen och att det är jag som ska göra den.
Elin Övergaard och Manne Indahl: ”Kärnan i Film Stockholm Debut är att lära av varandra”