Nyheter

Kortfilmsbloggen listar viktigaste deadlinedatumen för internationella festivaler

2015-04-29

Andreas Fock på SFI:s kortfilmsblogg har varit så snäll och samlat ihop alla olika datum man måste hålla reda på om man vill skicka in sin film till en internationell festival. Det är så bra gjort att vi inte kan låta bli att dela med oss av det till er!Här är de viktigaste deadlinedatumen, och de tidigaste redan 1 maj!

Klimatfilmfestivalen TO FUTURE WITH LOVE delar ut priser på STOCKmotion

2015-04-28

Stockholms klimatfilmfestival TO FUTURE WITH LOVE går in med en prispott på 30 000 kr till bästa klimatfilmer på STOCKmotion. TO FUTURE WITH LOVE anordnades första gången 2014 för att uppmärksamma den globala uppvärmningen och relationen mellan människan, klimatet och framtiden.

Amanda Adolfsson ger feedback på torsdagens Återklippning

2015-04-20

Återklippning är Filmbasens nya filmklubb för feedback, där filmskapare får chansen att visa upp sina ännu inte helt färdigställda projekt och få återkoppling på dessa. Både från den närvarande publiken och en eller flera speciellt inbjudna, mer rutinerade, gäster. Den här veckan är det Amanda Adolfsson, som långfilmsdebuterade i höstas med Unga Sophie Bell, som ger feedback till filmarna Tuna Özer och Lina Berger.

15 april sista ansökningsdagen för många filmutbildningar

2015-04-19

Den 15 april är sista ansökningsdatum till många av höstens filmutbildningar. Vi vill slå ett extra slag för bland annat Göteborgs folkhögskolas nya filmproduktionutbildning (fiktion och dokumentär) och Manusförfattarutbildningen vid Changemaker Educations, där bland annat vår Pure Fiction-dramaturg Zara Waldebäck är verksam. Samt Biskops Arnös dokumentärfilmsutbildning där många spännande dokumentärer har sett dagens ljus.

Årets projekt i STHLM Debut uttagna: Biodlaren, Aniara, Clara Sola, Min franska Revolution och Questan

2015-04-15
STHLM Debut, deltagarna i omgång 4.

Vi är stolta och glada över att kunna presentera de nya projekt som har valts ut till att delta i STHLM Debut 2015. Många projekt ansökte till årets omgång och det fanns en stor bredd av både genrer och ämnen. I år har vi valt att ta med fem projekt och de utvalda till STHLM Debut omgång 4 är:

10 april deadline för ansökan till Pure Fiction

2015-04-13

Utlysningen till årets omgång av Pure Fiction är igång och deadline för ansökningar är den 10 april. Pure Fiction anordnas i samarbete med film i Skåne och BoostHbg och är ett ettårigt program för dig som är regissör, kvinna och som arbetar med, har en idé till, eller planerar ett större projekt inom fiktion (film/tv/transmedia).

FILM:15 mötesplats för unga filmare i maj

2015-04-11

Den 9-10 maj arrangerar Filminstitutet FILM:15, en nationell mötesplats och inspirationshelg för unga filmare från hela landet där mingel, samtal och intresse för filmskapande står i fokus. Ett evenemang som tidigare år har gått under namnet Glappet. Årets program fokuserar extra på klippning.

Biopremiär 10 april för Förvaret

2015-04-07

Nu närmar det sig äntligen biopremiär för Anna Perssons och Shaon Chakrabortys Förvaret som både har fått stöd från Filmbasen och är ett projekt som har deltagit i vårt program Sthlm DEBUT. Filmen tar upp ett aktuellt och angeläget ämne och har visats för fullsatta salonger på Tempo Dokumentärfestival och Shaon och Anna har gett intervjuer i bland annat SVT:s Go´kväll och är med i fredagens Kino i P1.

Masterclass med Ewa Cederstam – det personliga berättandet

2015-04-01

Från idé till färdig film. Hur förvaltar du en idé och skapar en film av den? Ewa Cederstam, just nu aktuell med Ta plats- en film om Lo Kauppi, berättar från grunden om hur hon arbetar med sina idéer och filmer och visar hur hennes metod ser ut. Hon tar upp frågor om hur framåtrörelse och dramaturgi kan samverka och hur vi gestaltar i dokumentärt berättande.

Filmbasen lämnar över stafettpinnen för Crowdfunding

2015-03-30

Filmbasen Crowdfunding drevs som ett pilotprojekt i två omgångar mellan 2012-2014 i samarbete med Filmregion Stockholm-Mälardalen och Crowdculture. Syftet med projektet var att främja filmarnas möjligheter att hitta alternativa finansieringsmodeller och totalt startades nära 30 kampanjer, varav drygt hälften nådde sina uppsatta mål.