Deltagare i Film Stockholm Debut 3

Fr.v: Sebastian Johansson Micci, Eliza Jones, Markus Waltå, Angelica Ruffier, Andrea Gyllenskiöld, Brynhildur Þórarinsdóttir, SaraKlara Hellström, Alexandra Litén och My Sandström. Foto: Mikael Ström Jupiter/Film Stockholm.

Den tredje omgången av talangutvecklingsprogrammet Film Stockholm Debut startar under hösten 2023. Programmet stöttar långfilmsdebutanter med både finansiell utvecklingsinsats och praktiskt projektstöd. Här är den nya omgångens utvalda projekt.

Film Stockholm Debut är ett utvecklingsprogram för långfilmsdebutanter som drivs av den regionala filmfonden Film Stockholm AB med stöd från Filminstitutets krisstöd Talent to Watch. När ett projekt valts ut till Film Stockholm Debut, tas en individuell utvecklingsplan fram för projektet om vad deltagarna har för behov och hur utvecklingsinsatserna inom Film Stockholm Debut ska användas. Under programmets gång träffas deltagarna i skräddarsydda workshops, individuella möten och möten i grupp.

Här är projekten som deltar i Film Stockholm Debut 2023:

Jag har ett ansikte för att bli älskad

av Angelica Ruffier. Producenter: Brynhildur Þórarinsdóttir och Marta Dauliūtė.

Om filmen: Under arbetet med att tömma sitt barndomshem efter sin pappas bortgång minns Angelica en intensiv och solitär kärlek hon hade i tonåren till sin historielärare Fröken S. En idé föds i Angelica, att återse henne.  

Om filmskaparna: Regissören Angelica Ruffier är född i Luleå, uppvuxen i Frankrike och verksam i Sverige sen 2017. Angelica har regisserat, klippt och producerat kortfilmerna Härifrån och dit och tillbaka igen (2019), Stranger (2020), och Människor på Återvinningsmarknad (2023) och utvecklar sen 2019 dokumentärfilmen Strejkarna tillsammans med Helena Molin och Olga Ruin, producerad av MDEMC.
Producenten Brynhildur Þórarinsdóttir är född och uppvuxen på Island men bosatt och verksam i Sverige sedan 2011. Hon har producerat ett antal kortfilmer, bland annat Babes Roll Out (2017) som hon även regisserade, Riktig mamma (Julia Adler, 2018) och Åsnelandet (Bahar Pars, 2023).
Producenten Marta Dauliūtė är född och uppvuxen i Litauen men bosatt och verksam i Sverige sedan 2002. Sedan 2010 driver hon tillsammans med Elisabeth Marjanović Cronvall produktionsbolaget MDEMC. Hon har regisserat och producerat flera filmer och är även grundande medlem i Noncitizen kollektivet och arbetar sedan 2020 som intimitetskoordinator. 

Jag har ett ansikte för att bli älskad är en film som skrivs i görandet och vi är tacksamma för att få Film Stockholms stöd som möjliggör att vår process inte behöver stanna upp. Vår film är driven av en cinematisk lust och bär på frågan om hur det är att bli till genom kärlek . Med Jag har ett ansikte  för att bli älskad vill vi slå ett slag för autofiktionen i filmens värld. Vi har ett team som vi har jobbat med under två års tid, och det kollektiva skapandet har varit helt avgörande för filmens tillblivelse. Vi ser fram emot att få dela och att få ta del av andras processer i detta omsorgsfulla och kreativa sammanhang!” /Angelica, Brynhildur och Marta.

Joline

av My Sandström och Alexandra Litén.

Om filmen: Joline är en film berättad ur en 7-årings perspektiv. Det handlar om familj och utanförskap – om önskan att få höra till. Med värme och humor vill vi berätta om ett mänskligt möte och hylla känslan av gemenskap som en så mycket starkare kraft än det som håller oss isär. 

Om filmskaparna: My Sandström är filmregissör och manusförfattare på Akademi Valand. Ensamhet och utanförskap är återkommande teman i hennes filmer och det ges alltid mycket plats åt humor. Hon har tidigare gjort kortfilmer som Nudisten, Knuffen, Kulturpengar och Min älskade trucker och nu senast dokumentärfilmen Mammahjärtat.
Alexandra Litén är utbildad filmklippare och har klippt på heltid de senaste tio åren. Det är i konstellationen klippare och regissör som Alexandra och My hittat varandra. På det här projektet kommer Alexandra att återvända till regirollen. Hon har tidigare bl.a. gjort kortfilmen När bromsvajern släpper (2008). 

”Vi ser mycket fram emot gemenskapen i gruppen – att både bli inbjudna och bjuda in andra i vår filmiska process.” /My och Alexandra.

Konsten att njuta

av SaraKlara Hellström. Producent: Andrea Gyllenskiöld

Om filmen: Det är en film om ”Konsten att njuta när världen brinner”. Det är en berättelse om Börje som blir medtvingad att gå på ett par-retreat med sin fru Yvonne. Retreatet ligger intill en stor vulkan som kan få ett utbrott när som helst. Men det är enbart Börje som är oroad över detta. Han upptäcker även att djuren vid hotellet har svarta bölder över kroppen. Han blir mer intresserad av att rädda djuren och förstå mysteriet med hotellet än att rädda sin relation.

Om filmskaparna: SaraKlara Hellström är manusförfattare och regissör med bakgrund inom casting. Hennes senaste kortfilm Bromance vann startsladden på Göteborg Film Festival 2022 samt vann 1 KM film på Stockholms filmfestival samma år. Kortfilmen Tvagning har prisats på både Uppsala filmfestival och Stockholms Filmfestival 2020. 2023 är SaraKlara aktiv med kortfilmen Massacre of the Innocents som hon gör tillsammans med Pine.
Andrea Gyllenskiöld har en bakgrund inom dokumentärer, kortfilmer, reklam och musikvideos. Sedan 2021 har hon jobbat med utveckling och produktion på Pines dramaavdelning och producerat bland annat Malin Ingrid Johanssons kortfilm Madden som vann Startsladden på Göteborg Film Festival 2023 och SaraKlara Hellströms kortfilm Massacre of the Innocents

“Vi hoppas på att Film Stockholm kommer kunna bidra till manusutveckling och fördjupning i filmens tematik och uttryck. Vi skulle även vilja jobba med det retoriska uttrycket och marknadsföringen av filmen för att hitta det bästa sättet att pitcha filmen på och genom det bygga filmens varumärke. Vi önskar även att kunna utveckla det expressionistiska berättandet i både bild och ton samt att tillsammans med de andra deltagarna få dela erfarenheter, lärdomar och hitta en gemenskap i att följa varandras processer.” /SaraKlara och Andrea.

Tvestjärten

av Sebastian Johansson Micci. Producenter: Eliza Jones och Markus Waltå.

Om filmen: Tvestjärten handlar om den hyllade konstnären och frånvarande pappan Timbo Landin och hans vuxna dotter Shanna. Deras relation ställs på sin spets under en varm sommar på södra Gotland.

Om filmskaparna: Sebastian är regissör och manusförfattare utbildad på HDK Valand. Han har tidigare gjort en mängd kortfilmer och arbetat med Stadsteatern, Nyckelviksskolan och Beckmans. Hans senast regisserade kortfilm Filmen känns för vit hade premiär 2023 och går att se på SVT Play.
Grand Slam film drivs och ägs av Eliza Jones och Markus Waltå, som har producerat ihop sen 2015. De har bland annat producerat Pleasure, Stammisar och En dag kommer allt det här bli ditt.

“Vilken lyx att få ingå i ett sånt här härligt och stimulerande sammanhang! Vi ska stöta och blöta idéer och tankar med andra grymma långfilmsdebutanter i ett helt år – det kommer bli grymt!” /Sebastian, Eliza och Markus.